We Know Digital Marketing
Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil SEO en SEA

Als het aankomt op zoekmachine marketing dan heb je het al snel over SEO en SEA. Maar wat is nou het verschil tussen deze twee? Het verschil zit met name in de benadering en de uitvoering. Hieronder een verdere toelichting per discipline.


Search Engine Advertising (SEA)

Deze manier van werken verwijst naar betaalde advertenties die worden weergegeven op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Als adverteerder biedt je op zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en betaald wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt.

De betaalde advertenties worden meestal bovenaan de zoekresultaten weergegeven en vaak op een subtiele manier aangeduid als 'gesponsord' of 'advertentie'.

SEA vraagt dus een financiële investering maar je hebt wel direct controle over waar en wanneer jouw advertenties worden weergegeven. Ook kun je met SEA sneller impact maken dan met SEO. In tegenstelling tot SEA kun je ook je vindbaarheid vergroten binnen verschillende zoekmachines door SEO toe te passen.


Search Enige Optimization (SEO)

SEO is een organische (niet-betaalde) manier om de zichtbaarheid van jouw website te verbeteren in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit doe je door je website te optimaliseren volgens de algoritmen van zoekmachines. Dit zorgt ervoor dat jouw site hoger kan worden gerangschikt bij relevante zoekopdrachten. In dit geval hoef je niet te betalen voor iedere klik.

Een aantal belangrijke elementen waar je mee aan de slag gaat met SEO is het optimaliseren van website-inhoud, het verbeteren van de technische aspecten van de website, het verkrijgen van kwaliteitsvolle backlinks en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring.

Hoewel SEO resultaten vaak langer duren om te zien en minder directe controle geven over de positie waarin je komt te staan in de zoekmachines in vergelijking met SEA, zal het op lange termijn kosteneffectiever zijn en zorgen voor duurzaam verkeer naar de website.

Kortom, met SEA zet je betaalde advertenties in om direct verkeer naar een website te leiden, terwijl SEO gericht is op het verbeteren van de organische zichtbaarheid en het verkeer op de lange termijn zonder directe kosten per klik. 


Heb jij hulp nodig met SEA /SEO? Wij helpen je graag met het behalen van maximale resultaat. Neem contact met ons op of plan direct een gratis intakegesprek.

Auteur:
Erhan Toz