We horen het al een lange tijd om ons heen, third party cookies verdwijnen. Daarom is het echt belangrijk dat je meer aan de slag gaat met first-party data. In dit artikel leggen we uit wat het belang is van first-party data en daarbij een aantal mogelijke strategieën.
Voordat we duiken in het belang en de mogelijke strategieën is het ook goed om stil te staan bij waarom het zo belangrijk is om meer met first-party data te doen. Dit komt voort uit de groeiende zorg over privacy en de toenemende regelgeving als het gaat om gegevensbescherming, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa.
Dit zorgt voor een behoorlijke verschuiving in de digital marketing wereld omdat third-party cookies verdwijnen. Third party data wordt verzameld door externe partijen en niet altijd met de juiste expliciete toestemming van de gebruiker.
Daar tegenover staat first-party data wat direct wordt verkregen met toestemming en daarnaast ook betrouwbaarder en relevanter is. Je kunt dan denken aan gegevens die afkomstig zijn van jouw website, social media kanalen, enquêtes en transacties. Wij vinden de overgang van third-party data naar first-party data een goede ontwikkeling, ook al brengt dit uitdagingen met zich mee.
Je kunt door het gebruik van first-party data privacy en controle verhogen omdat consumenten meer controle hebben over hun gegevens en dit zorgt ervoor dat privacy aanzienlijk wordt verhoogd. First-party data wordt namelijk altijd met toestemming verkregen.
Daarnaast kun je de kwaliteit van de gegevens aanzienlijk verbeteren en daarmee relevantie en personalisatie vergroten. De data komt namelijk direct van de klant en is daardoor veel nauwkeuriger en relevanter. Dit zal dan ook leiden tot betere inzichten en effectievere marketingstrategieën omdat je toegang hebt tot gedetailleerde klantgegevens. Hierdoor kun je relevante aanbiedingen doen en jouw communicatie nauwkeuriger afstemmen op de behoeften en voorkeuren van klanten.
Tot slot kun je door het gebruik van first-party data een lange termijn relatie opbouwen omdat je inzicht hebt in klantgedrag en -voorkeuren. Dit maakt het mogelijk om waarde toe te voegen en loyaliteit te stimuleren.
Het wegvallen van third-party cookies is een kans om jouw benadering van dataverzameling en klantrelaties te herzien. Door je te richten op first-party data, kun jij niet alleen voldoen aan de verwachtingen rondom privacy maar ook diepere, meer betekenisvolle relaties met jouw klanten opbouwen. Dit vraagt wel om een strategische verschuiving naar meer waardegedreven interacties, waarbij de privacy en voorkeuren van klanten centraal staan. heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op of plan direct een gratis intakegesprek.